Veelgestelde vragen & antwoorden Coronavirus

1.Blijft het MRI Centrum open?

Het MRI Centrum houdt zich aan de richtlijnen vanuit de overheid, het RIVM en het ZKN. Dit betekent dat wij als organisatie doorgaan met het uitvoeren van onze maatschappelijke zorgtaak: patiënten kunnen bij ons terecht voor diagnostiek (MRI, echo of röntgen). De aanvrager (uw arts die het onderzoek voor u heeft aangevraagd) bepaalt of het voor u aangevraagde onderzoek doorgang moet vinden. 

 

2.Is het veilig om naar het MRI Centrum te komen?

Het MRI Centrum volgt het landelijke beleid en doet er alles aan om het risico op besmetting met het Corona virus te voorkomen. Het is echter helaas zo dat op alle plekken waar menselijk contact is, er een risico op besmetting is. U kunt zelf het beste de afweging maken, gezien uw persoonlijke situatie, of dit risico voor u aanvaardbaar is. 


3. Wanneer gaat mijn afspraak niet door?

Uw afspraak gaat niet door wanneer:

  • U in de afgelopen twee weken in het buitenland bent geweest
  • U in de afgelopen twee weken in contact bent geweest met een persoon met een bevestigde corona-infectie
  • U klachten heeft: verhoging van 37,5 ℃, benauwdheid of verkouden (niezen, keelpijn, loopneus of licht hoesten) 
  • Iemand in uw huishouden koorts heeft. Dan moet op advies van het RIVM iedereen in het huishouden thuisblijven

Wanneer het bovenstaande op u van toepassing is dan verzoeken wij u contact met ons op te nemen om de afspraak te annuleren. Indien u toch naar uw afspraak komt terwijl één van de bovenstaande situaties op u van toepassing is dan wordt u verzocht de kliniek te verlaten.

 

4. Wat doet het MRI Centrum om besmetting tegen te gaan?

Het MRI Centrum volgt de richtlijnen van het RIVM

  • Wij schudden geen handen en maken contactpunten regelmatig schoon
  • Het is mogelijk dat uw afspraak later begint dan de afgesproken tijd, omdat tussen de patiënten door de contactpunten extra grondig worden gedesinfecteerd
  • Wij vragen u om bij voorkeur alleen naar de afspraak te komen. Dit om het aantal sociale contacten te beperken. Dit is in uw belang, maar ook voor dat van de medewerkers van het MRI Centrum en voor andere patiënten
  • Wees 15 minuten voor aanvang van de afspraak aanwezig, maar ook niet eerder dan een kwartier
  • Bij binnenkomst doet u een mondkapje op (deze zijn beschikbaar op het Centrum)
  • Bij binnenkomst wast u uw handen
  • Bij de receptie wordt uw temperatuur gemeten. Indien u een verhoging heeft van 37,5 ℃ of hoger, dan gaat uw afspraak niet door en plannen wij deze opnieuw in. U wordt geadviseerd om voordat u naar het Centrum komt, thuis al uw temperatuur te meten

Dankzij deze maatregelen houden wij het MRI Centrum zo veilig mogelijk voor u, uw medepatiënten en voor de medewerkers van het MRI Centrum.

 

5. Wat kan ik als patiënt doen om besmetting tegen te gaan?

Probeer besmetting en overdracht van het virus te voorkomen door:

  • Schud geen handen
  • Was uw handen met zeep (minimaal 20 seconden)
  • Nies en hoest in uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na gebruik meteen weg

Indien mogelijk is het verzoek om alleen naar de afspraak te komen. Op deze manier proberen wij het aantal mensen in onze wachtkamers zo klein mogelijk te houden. Indien het voor u niet mogelijk is om alleen naar de afspraak te komen dan het verzoek aan degene die met u meekomt om buiten of in de auto te wachten.

Daarnaast het verzoek om uw handen te wassen bij binnenkomst voordat u zich aanmeld bij de receptie.

 

6. Waar vind ik actuele informatie over het Coronavirus?

De meest actuele informatie over het coronavirus vind u op de website van het RIVM.

 

7. De wachttijd voor een MRI bij het ziekenhuis is lang. Kan ik ook bij het MRI Centrum terecht?

In sommige gevallen kan dit. Wanneer het betreffende ziekenhuis afspraken heeft met het MRI Centrum en uw specialist u naar MRI Centrum doorstuurt. Ook zijn er sommige verzekeraars die ook in dit geval een scan bij het MRI Centrum vergoeden. Voor meer informatie zie onderstaande link of neem contact op met uw zorgverzekeraar.

https://www.mricentrum.nl/sites/default/files/ckeditor/20200101_overzicht_vergoedingen_mri_verzekeraars_totaal_2020.pdf

 

8. Kan ik ook bij het MRI Centrum terecht als ik al onder behandeling ben bij een specialist?

Wanneer u al onder behandeling bent bij een specialist kan u helaas niet door uw huisarts naar het MRI Centrum worden verwezen. Zorgverzekeraars vergoeden in deze situatie de kosten niet. In dit geval kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar kan ervoor kiezen om een uitzondering toe te staan. In dat geval geeft de zorgverzekeraar een machtiging dat zij de scan bij het MRI Centrum vergoeden en kunnen wij u inplannen.

Indien de specialist in een gecontracteerd ziekenhuis werkt, kan de specialist wel de aanvraag doorsturen. Dit kunt u met uw specialist bespreken.

Indien de specialist in een niet-gecontracteerd ziekenhuis werkt en uw zorgverzekeraar geen uitzondering wenst te maken, kunt u ook overwegen het onderzoek zelf te betalen.

Dit is mogelijk als u verzekerd bent bij de volgende zorgverzekeraars of hun labels: Zilveren Kruis, VGZ, Menzis, Caresq, ONVZ, PNO en Zorg & Zekerheid.

Dit is niet mogelijk als u verzekerd bent bij a.s.r. (Ditzo / De Amersfoortse), DSW, Stad Holland of CZ (incl. Delta Lloyd / Ohra/ Nationale Nederland).