Veelgestelde vragen & antwoorden Coronavirus

1.Bestaat er een kans op besmetting van het corona virus bij bezoek aan het mri centrum?

De richtlijnen van het RIVM worden aangehouden en er zijn maatregelen genomen om de kans op besmetting te verkleinen (zie vraag 3). Dit neemt echter niet weg dat er ook op het MRI Centrum een besmettingsrisico bestaat. Het is aan u om de afweging te maken, met uw persoonlijke situatie in gedachte, of de doorgang van uw MRI, echo of röntgen van groter belang is dan het risico op besmetting. Bij twijfel kunt u dit het beste bespreken met de arts die uw onderzoek heeft aangevraagd. 


2. Wanneer gaat mijn afspraak niet door?

Uw afspraak gaat niet door wanneer:
-           U in de afgelopen twee weken in contact bent geweest met een persoon met een bevestigde corona-infectie
-           U klachten heeft: verhoging van 37,5 ℃, benauwdheid of verkouden (niezen, keelpijn, loopneus of licht hoesten) 
-           Iemand in uw huishouden koorts heeft. Dan moet op advies van het RIVM iedereen in het huishouden thuisblijven

Wanneer het bovenstaande op u van toepassing is dan verzoeken wij u contact met ons op te nemen, via 0880 8888 88, om de afspraak te annuleren. Indien u toch naar uw afspraak komt terwijl één van de bovenstaande situaties op u van toepassing is dan wordt u verzocht de kliniek te verlaten.


3. Wat doet het MRI Centrum om besmetting tegen te gaan?

Maatregelen die het MRI Centrum heeft doorgevoerd om de kans op besmetting te minimaliseren:
-           Waar mogelijk hanteren wij de 1,5 meter afstand
-           Wij schudden geen handen en desinfecteren regelmatig de contactpunten
-           Wij vragen u om alleen naar de afspraak te komen*
-           Bij binnenkomst dient u uw handen te wassen/desinfecteren en wordt uw temperatuur gemeten
-           Medewerkers van het MRI Centrum dragen persoonlijke 
            beschermingsmiddelen
-           Wanneer u wordt opgehaald voor het onderzoek dan krijgt u een mondmasker

* Indien u voor uw vervoer afhankelijk bent van een begeleider dan mag deze u wel naar de kliniek brengen maar niet plaatsnemen in de wachtkamer. Uw begeleider dient buiten of in de auto te wachten.

Dankzij deze maatregelen houden wij het MRI Centrum zo veilig mogelijk voor u, uw medepatiënten en voor de medewerkers van het MRI Centrum.


4. Wat kan ik als patiënt doen om besmetting tegen te gaan?

Probeer besmetting en overdracht van het virus te voorkomen door:
-           Schud geen handen
-           Was uw handen met zeep (minimaal 20 seconden)
-           Nies en hoest in uw elleboog
-           Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na gebruik meteen weg

U dient alleen naar onze kliniek te komen voor uw afspraak. Op deze manier proberen wij het aantal mensen in onze wachtkamers zo klein mogelijk te houden. Indien het voor u niet mogelijk is om alleen naar de afspraak te komen dan het verzoek aan degene die met u meekomt om buiten of in de auto te wachten.

Daarnaast dient u uw handen te wassen bij binnenkomst voordat u zich aanmeld bij de receptie.


5. De wachttijd voor een MRI bij het ziekenhuis is lang. Kan ik ook bij het MRI Centrum terecht?

In verband met het opstarten van de reguliere zorg kan het zijn dat de wachttijden in het ziekenhuis lang zijn. In sommige gevallen kunt u bij het MRI Centrum sneller terecht. Dit kan wanneer uw specialist u naar het MRI Centrum verwijst en er afspraken zijn met het betreffende ziekenhuis. Ook zijn er verzekeraars die in dit geval een MRI scan bij het MRI Centrum vergoeden. 

Indien de specialist in een niet-gecontracteerd ziekenhuis werkt en uw zorgverzekeraar het onderzoek niet wilt vergoeden, kunt u ook overwegen het onderzoek zelf te betalen. Dit is mogelijk als u verzekerd bent bij de volgende zorgverzekeraars of hun labels: Zilveren Kruis, VGZ, Menzis, Caresq, ONVZ, PNO en Zorg & Zekerheid. Dit is niet mogelijk als u verzekerd bent bij a.s.r. (Ditzo / De Amersfoortse), DSW, Stad Holland of CZ (incl. Delta Lloyd / Ohra/ Nationale Nederland).

Voor meer informatie over vergoeding van uw onderzoek klik hier of neem contact op met uw zorgverzekeraar.


6. WAAR VIND IK ACTUELE INFORMATIE OVER HET CORONAVIRUS?

De meest actuele informatie over het coronavirus vind u op de website van het RIVM.