Veelgestelde vragen & antwoorden Coronavirus

1. DE WACHTTIJD VOOR EEN MRI BIJ HET ZIEKENHUIS IS LANG. KAN IK OOK BIJ HET MRI CENTRUM TERECHT?

Nu het aantal COVID-patiënten verder afneemt, kunnen de ziekenhuizen geleidelijk aan starten met het inhalen van de zorg die is uitgesteld. Hierdoor zijn de wachttijden in de ziekenhuizen lang; in sommige gevallen kunt u bij het MRI Centrum sneller terecht. Dit kan wanneer uw specialist u naar het MRI Centrum verwijst en er afspraken zijn met het betreffende ziekenhuis. Ook zijn er verzekeraars die in dit geval een MRI scan bij het MRI Centrum vergoeden. 

Indien de specialist in een niet-gecontracteerd ziekenhuis werkt en uw zorgverzekeraar het onderzoek niet wilt vergoeden, kunt u ook overwegen het onderzoek zelf te betalen. Dit is mogelijk als u verzekerd bent bij de volgende zorgverzekeraars of hun labels: Zilveren Kruis, VGZ, Menzis, Caresq, ONVZ, PNO en Zorg & Zekerheid. Dit is niet mogelijk als u verzekerd bent bij a.s.r. (Ditzo / De Amersfoortse), DSW, Stad Holland of CZ (incl. Delta Lloyd / Ohra/ Nationale Nederland).

Voor meer informatie over vergoeding van uw onderzoek klik hier of neem contact op met uw zorgverzekeraar.

2.Bestaat er een kans op besmetting van het corona virus bij bezoek aan het mri centrum?

De richtlijnen van het RIVM worden aangehouden en er zijn maatregelen genomen om de kans op besmetting te verkleinen (zie vraag 3). Dit neemt echter niet weg dat er ook op het MRI Centrum een besmettingsrisico bestaat. Het is aan u om de afweging te maken, met uw persoonlijke situatie in gedachte, of de doorgang van uw MRI, echo of röntgen van groter belang is dan het risico op besmetting. Bij twijfel kunt u dit het beste bespreken met de arts die uw onderzoek heeft aangevraagd. 

3. Wanneer gaat mijn afspraak niet door?

Uw afspraak gaat niet door wanneer:
- U in de afgelopen twee weken in contact bent geweest met een persoon met een bevestigde corona-infectie
- klachten heeft: verhoging van 37,5 ℃, benauwdheid of verkouden (niezen, keelpijn, loopneus of licht hoesten) 
- Iemand in uw huishouden koorts heeft. Dan moet op advies van het RIVM iedereen in het huishouden thuisblijven

Wanneer het bovenstaande op u van toepassing is dan verzoeken wij u contact met ons op te nemen, via 0880 8888 88, om de afspraak te annuleren. Indien u toch naar uw afspraak komt terwijl één van de bovenstaande situaties op u van toepassing is dan wordt u verzocht de kliniek te verlaten.

4. Wat doet het MRI Centrum om besmetting tegen te gaan?

Totdat duidelijk is wat er specifiek voor de zorg wordt geadviseerd houden wij ook ná 25 september vast aan het huidige beleid:

Het MRI Centrum heeft maatregelen genomen om de kans op besmetting te minimaliseren. 
- Kom alleen naar de kliniek. Een eventuele begeleider verzoeken wij om buiten de kliniek te wachten*
- In de kliniek dient u bij binnenkomst uw handen te wassen/desinfecteren.
- Voorafgaand aan het onderzoek ontvangt u een mondmasker van de kliniek. Deze dient u op te doen als u wordt opgehaald voor uw onderzoek.
- Wij hebben HEPA filters op al onze locaties. Deze filters verwijderen o.a. aerosolen uit de lucht

* Indien u voor uw vervoer afhankelijk bent van een begeleider dan mag deze u wel naar de kliniek brengen maar niet plaatsnemen in de wachtkamer. Uw begeleider dient buiten of in de auto te wachten.


Dankzij deze maatregelen houden wij het MRI Centrum zo veilig mogelijk voor u, uw medepatiënten en voor de medewerkers van het MRI Centrum.

5. Wat kan ik als patiënt doen om besmetting tegen te gaan?

Probeer besmetting en overdracht van het virus te voorkomen door:
- Bij klachten: laat je testen en blijf thuis tot de uitslag bekend is
- Schud geen handen
- Was vaak uw handen met water en zeep (minimaal 20 seconden)
- Nies en hoest in uw elleboog
- Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na gebruik meteen weg. Was daarna gelijk uw handen
- Houdt 1,5 meter afstand (2 armlengtes) van anderen
- Vermijd drukte
- Werk thuis als het kan en op kantoor als het nodig is
- Reis zoveel mogelijk buiten de spits
- Draag een mondkapje op plekken waar dit verplicht is


U dient alleen naar onze kliniek te komen voor uw afspraak. Op deze manier proberen wij het aantal mensen in onze wachtkamers zo klein mogelijk te houden. Indien het voor u niet mogelijk is om alleen naar de afspraak te komen dan het verzoek aan degene die met u meekomt om buiten of in de auto te wachten.

Daarnaast dient u bij binnenkomst en voordat u zich meldt bij de receptie uw handen te desinfecteren bij de daarvoor bestemde desinfectpaal.

6. WAAR VIND IK ACTUELE INFORMATIE OVER HET CORONAVIRUS?

De meest actuele informatie over het coronavirus vind u op de website van het RIVM.